In het afgelopen schooljaar heeft een groep van 404 scholieren in Deventer een of meerdere keren afwezigheid tijdens de lessen laten opmerken. Dit wijst op een lichte daling in het aantal scholieren die zich schuldig hebben gemaakt aan spijbelen in vergelijking met het voorgaande schooljaar.
Hoewel het belangrijk is om een onderscheid te maken tussen een eenmalige afwezigheid en herhaaldelijk spijbelen, benadrukt deze recente ontwikkeling de groeiende bewustwording onder scholen, ouders en de gemeenschap over de verantwoordelijkheid die komt kijken bij regelmatige schoolbezoeken.
De benadrukte afname in spijbelen kan positieve gevolgen hebben voor het educatieve succes van de scholieren. Door aanwezig te zijn en actief deel te nemen aan lessen, vergroten scholieren hun kansen om academisch te excelleren.
Om dit positieve momentum voort te zetten, zullen scholen, beleidsmakers en ouders samenwerken om preventieve maatregelen te implementeren die het risico op spijbelen minimaliseren en de educatieve ervaring van alle scholieren verbeteren.